Dina kuwi
ewon cacahe wong saka sawetara tlatah ing Jawa Tengah kaya-kaya
tumpleg bleg ngebaki kompleks Candhi Arjuna, Desa Dieng Kulon, Kecamatan
Batur, Kabupaten Banjarnegara, Jawa Tengah. Ewonan
wong mau kepengin nyekseni ruwatan cukur rambut gimbal kang digelar ing
pungkasaning adicara “Dieng Culture Festival 2011” iki. Pesertane ana bocah 7,
luwih sethithik manawa kabandhingake karo peserta ruwatan cukur rambut gimbal
taun 2010, sing gunggunge nganti bocah 8. Iku laras karo saya sethithike
gunggunge bocah rambut gimbal ing tlatah Dieng. Senadyan mangkono acarane ora
kalah meriah, malah bisa diarani luwih nges. Sebab pengunjunge uga luwih akeh
yen dibandhingake karo taun-taun sadurunge.
Prosesi
rituale cukup dawa lan suwe. Ritual dipurwani sedina sadurunge rambut dicukur,
yaiku kanthi nyekar ana ing pesarean kang dumunung ana ing sakiwa tengene
Candhi Arjuna lan Candhi Semar. Anggone nyekar ditindakake secara rombongan
kang dipandhegani dening Pemangku Adat Dieng Mbah Naryono. Siji mbaka siji
pesarean kang ana ing wewengkon kompleks Candhi Arjuna lan Candhi Semar
ditekani, diziarahi. Ora mung kuwi, rombongane Mbah Naryono iku uga nekani
papan-papan liya sing dianggep keramat wiwit saka Sendhang Maerokoco, Telaga
Balekambang nganti tekan Kawah Candradimuka. Lagi ing dina H-ne, para peserta
diarak 1 kilometer dohe, wiwit saka omahe pemangku adat tumuju Candhi Arjuna.
Ananging
sadurunge tekan candhi, luwih dhisik peserta diampirake ing sapinggire
Sendhang Maerokoco lan Sendhang Sedayu. Ing kene para peserta ruwatan didusi
banyu tuk pitu kang dumadi saka banyu tuk Sendhang Maerokoco, Bimo Lukar,
Buana, Kencen, Sedayu lan liya-liyane. Ana uga wong kang nyebut ritual adus
banyu tuk pitu kasebut kanthi sebutan adus jamasan. Ora baen-baen, adus banyu
tuk pitu iku nduweni pangerten jero, yaiku dijupuk saka tembung pitu sing
diartekake minangka pituduh. Pituduh saka kang Maha Kuwasa.
Ya
sapungkure adus banyu tuk pitu kuwi, para peserta banjur diarak tumuju Candhi
Arjuna kanggo nyukur rambut gimbale. Anggone nyukur dipapanake ana ing
tlundhakan sangarepe lawang candhi. Sawise iku, diadani kembul bujana andrawina,
dhahar sakabehing uba rampe kang wis dicepakake ing papan kono. Prosesi ditutup
kanthi nglarung cukuran rambut gimbal mau ing Tlaga Warna.Miturut Mbah Naryono,
kang ora kalah wigatine saka prosesi ritual mau, yaiku barang tebusan panjaluke
bocah rambut gimbal sing bakal diruwat lan dicukur. Barang panjaluke si bocah
gimbal kudu luwih dhisik disembadani dening wong tuwane sakloron. Kanggo
buktine, barange kudu melu digawa lan didelokake marang sok sapa wae sing melu
teka ing papan kasebut. Barang kuwi kudu diwujudake lan disekseke marang para
rawuh kalebu penonton sadurunge prosesi ritual diwiwiti. “Warga masyarakat kene
yakin lan percaya, yen rambute si bocah gimbal bakal thukul maneh, manawa
barang penjaluke si bocah ora dituruti. Malah bisa uga bocahe lara-laranen,”
mangkono pratelane Mbah Naryono.
Ngrembug
perkara panjaluke si bocah rambut gimbal, biasane njaluk barang kang aneh-aneh.
Maklum wae wong sing njaluk iku isih bocah cilik, kamangka ora kena diajani
karo sing tuwa. Dadi panjaluke ya apa sing dadi kesenengane si bocah utawa apa
kang ana ing pikirane si bocah wektu kuwi. Kaya ing acara ruwatan cukur rambut
gimbal taun iki, saka bocah cacah pitu sing melu ruwatan, panjaluke bocah siji
lan sijine beda-beda. Ana kang aneh, ana sing lucu lan uga ana kang ora tinemu
nalar. Contone wae kaya sing dijaluk dening Naisila (4,5) arupa lenga rambut,
bal bekel saka karet lan boneka. Peserta liyane Mutoharoh (6) njaluk tempe
mentah cacahe 500 iji. Sing ora kalah anehe yaiku panjaluke Dewi Anjani (4),
dheweke njaluk endhog 600 iji, tempe mateng 600 iji lan tahu mateng 500 iji.
Peserta ruwatan liyane, Suaibatul Asiamiah (6) njaluk ditukokake sepedhah
onthel werna jambon. Banjur Maroah (6) njaluk ditukokake anting-anting emas 1
gram, klambi muslim lan sandhal. Nurseli Selina (6) njaluk gesek lan pindhang
gunggunge rong kranjang. Sawetara iku peserta sing pungkasan Fajar (6) njaluk
wedhus brengos lan tempe kemul 100 iji.

Sadurunge
dicukur bocah rambut gimbal cacah 7 mau dilungguhake jejer
Luwih adoh
Mbah Naryono nerangake fenomena rambut gimbal iki mung dumadi ana ing
ereng-ereng tlatah Gunung Sindoro, Sumbing, Perahu, lan Gunung Rogojembangan.
Gunung papat iku secara administratif lumebu tlatah Kabupaten Banjarnegara,
Wonosobo, Batang lan Kabupaten Kendal. Miturut Mbah Naryono, saka crita run
tumurun ing tlatah ereng-erenge gunung papat mau, diyakini nganti kapan wae
fenomena rambut gimbal mesthi bakal dumadi. Bocah-bocah rambut gimbal iku
dipercaya dening warga masyarakat papan kono, mujudake titipan Anak Bajang saka
segara kidul. Bocah-bocah rambut gimbal iku titisane Eyang Agung Kaladete (sing
lanang-red) lan titisane Nini Dewi Rara Ronce (sing wedok-red).
Bocah rambut gimbal miturut kapercayane masyarakat Dieng bakal nuwuhake memala,
musibah apa dene kesialan. Mula bocah rambut gimbal kudu diruwat, dicukur
rambut gimbale kanthi laku lan ritual tartamtu. Wiwit saka ngajokake panjaluk,
kang kudu dituruti dening keluargane, dicepaki sesaji, didusi banyu tuk pitu
lagi bisa dicukur lan kang pungkasan rambut gimbale dilarung ana ing Tlaga
Warna.
Mbah
Naryono uga kandha, bocah rambut gimbal ora bisa diprediksi sadurunge. Sebab
bocah rambut gimbal umume ora thukul wiwit lair, ananging thukul nalika bocah
wis ngancik umur 2 taun nganti tekane 3 taunan. Rata-rata anggone thukul
dibarengi karo panas demam kang ora sabaene. Saben arep thukul rambut gimbale
si bocah ujug-ujug wae awake panas sumelet lan mriang sawetara dina. Katerangane
Mbah Naryono mau uga dibenerake dening Ahmad Said (32) wong tuwane Pangeran
Gimbal Muhammad Alfarizi Massaid (8) sing seprene durung gelem dicukur iku.
Miturut Said, Rizi (mangkono jeneng akrabe Si Pangeran Gimbal-red),
nalika lair cenger nganti umur 2 taunan rambute thukul normal. “Ya wiwit Rizi
umur 2 taunan kuwi sethithik mbaka sethithik rambute wiwit thukul gimbal.
Prosese cukup suwe kok nganti bisa rata gimbal kaya saiki-iki,” mangkono
pratelane Said. “Ujug-ujug wae ing sawijining dina Rizi ngalami panas dhuwur
banget dibarengi karo kejang-kejang. Wektu semono aku lan sisihanku panik, Rizi
banjur tak priksakake menyang dokter ing Puskesmas. Senadyan wis diwenehi obat
nanging panase ora mudhun-mudhun. Isih tetep dibarengi kejang-kejang. Nganti
tak gawa menyang dokter spesialis anak nanging ajeg Rizi awake panas semelet
lan kejang-kejang,” imbuhe.
“Anehe
maneh saben awan panas semelet, bengine kejang-kejang, esuke rambute wiwit
thukul gimbal. Ngono sateruse nganti rambute Rizi gimbal kabeh. Kedadeyan kaya
ngono mau dialami dening Rizi suwene nganti setaunan,” ujare Said. “Sawise
ngerti saka para sesepuh ing tlatah Dieng nek panase si Rizi iku merga rambute
arep gimbal, saben awake panas lan kejang-kejang ora tak obatke menyang dokter,
sengaja tak jarake ngono wae. Saiki rambute wis rata gimbal kabeh, saengga ora
tau kumat panas lan kejang-kejang maneh. Saiki malah awake sehat banget lan
kendel. Ya merga gimbale rata kabeh sasirah mula dheweke banjur dijuluki dening
wong-wong minangka Pangeran Gimbal. Sebab durung ana bocah sing gimbale rata
kaya anakku, rata-rata mung saperangan cilik wae,” imbuhe.
Pengalaman
meh padha uga dialami dening Wahyono (30) wong tuwane bocah rambut gimbal Ahmad
Rizal Lutfi (3,5). Nanging ora kaya Rizi, rambut gimbale mung thukul ana ing
tengah sirah thok, ora rata sasirah. Saengga rambut liyane isih bisa disisiri.
Rizal uga padha karo Rizi, miturut Wahyono wiwit gimbal rambute nalika umure
ngancik 2 taun. Thukule uga dibarengi karo mriang, awake panas banget lan
kejang-kejang. Mung anehe nek rambut gimbale kuwi nyoba dicukur, bisa
dipesthekake bakal lara panas demam. “Aneh, yen aku utawa ibune nyoba nyisir
rambut gimbale Rizal, bisa dipesthekake ora let suwe dheweke banjur mriyang,
adhem panas. Aku uga ora ngerti kok nganti bisa kaya ngono kuwi, apa sebabe aku
ora ngerti tenan. Malah ana wong njaban daerah sing tau aruh-aruh kok anakku
rambute digawe gimbal, aku sakal nerangake yen anggone gimbal ora digawe,
nanging thukul secara alami,” mangkono katrangane Wahyono.
Nganti
seprene fenomena bocah rambut gimbal ing laladan Gunung Sindoro, Sumbing,
Perahu, lan Gunung Rogojembangan isih misterius. Artine durung ana asil
panaliten lan kemajuan teknologi kang bisa miyak apa toh jan-jane mono, sing
nyebabake bocah-boca kuwi mau rambute malih dadi gimbal secara alami. Ya merga
misterius lan unik iku, saiki prosesi ritual ruwatan lan cukur rambut gimbal
ing tlatah Dieng sarta sakiwa tengene mau, dadi tujuan wisata budaya sing
narik. Acara iki pranyata uga bisa nyedhot tekane wisatawan luwih akeh menyang
Dieng. Saengga wisata menyang Dieng ora mung nikmati candhi, tlaga lan kawah.
Nanging uga bisa ndelok lumakune prosesi ritual ruwatan lan cukur rambut
gimbal.Ramene wisatawan kang teka ing acara prosesi ritual ruwatan lan cukur
rambut gimbal ing taun iki, diajab bisa nekakake wisatawan luwih akeh maneh
menyang Dieng. Sebab, miturut Dinas Budaya lan Pariwisata (Dinbudpar) Kabupaten
Banjarnegara Suyatno, keri-keri iki gunggunge wisatawan kang mlancong menyang
Dieng mudhun drastis nganti 80 persen saka kahanan normale. Iku disebabake
karana mundhake aktivitas Kawah Timbang awal Juni 2011 kepungkur.
0 komentar:
Posting Komentar