1.
Identitas novel
a.
Irah-irahan
novel :
Ing Manila Tresnaku Kelara-lara
b.
Panyerat :
Kushartati Brotodiharjo
c.
Penerbit :
Q Publisher
d. Cetakan saha taun terbit :
Cetakan
kaping sepisan, 2011
e.
Kandel
buku saha cacahing kaca : 14X21 cm; 166 kaca
f. ISBN :
978-602-98256-3-3
g. Jenis kertas :
Kertas
HVS warni pethak
2.
Sinopsis
Manila kutha
kang lagi dipanggoni kanggo nerusake kuliah S2ne Wara Muherdini utawa Dini.
Ing dina iku Dini
karo kancane
Eni Hariyani utawa Eni lan Dewi Astenia utawa Dewi lagi ana ing toko buku. Ing kono
padha golek buku-buku sing disenengi dhewe-dhewe. Sawise wis oleh bukune Dini ngadek ing sandhinge Eni kang lagi
antri. Ing kono Dini
disentak marang kasir dikon antri. Wah Dini kewirangan banget, terus langsung
ngadek ing mburine Eni. Banjur ana wong kang ngomong “Mbak saka Indonesia ya?”, Dini mangsuli “Kok ngerti mas, asli Indonesia juga
ya?”.
Wong Indonesia iki bisa dititeni, ora disiplin tur srudak-sruduk sambunge wong
lanang kuwi. Ing kono Eni lan Dewi kenalan karo bocah bagus kang jeneng Irawan.
Nanging Dini ora nggatekake.
Tanggal 17
Agustus ana resepsi pitulasan, dene acara hiburane dipasrahake marang mahasiswa
sing nduweni kaprigelan ing bab seni budhaya. Ing acara iku Dini urun tari Solo
Klasik yaiku gambyong, dene Eni lan Dewi urun lagu Keroncong Tanah Airku.
Hiburan kang wis dipentasake wong telu iku mau gawe Kedubes lan sing nonton
nglembana. Bocah telu iku mau padha rangkulan karo nangis amarga bungah atine.
Ing kana Irawan uga nyalami bocah wadon iku mau. Awit iku Irawan nduwe pangrasa
marang Dini. Nduwe pangarep-arep kang luwih marang dheweke. Ananging Dini wis
ana sing ngenteni ing Indonesia kana.
Ana ing SMA Dini
lan Riris mlebu jurusan IPA, dene Tohari jurusan Fisika. Dini aktif melu OSIS
ing sekolahane. Tohari uga, kamangka sing kepilih dadi ketua OSIS Tohari iku.
Saya suwe Dini cerak karo Tohari
utawa Hari,
ibune Hari uga seneng banget marang Dini. Sawise tamat SMA ibune Hari kepengin
mantu, ananging ibune Dini durung setuju. Kamangka umure isih enom lan durung
mapan upama wis omah-omah. Amarga ing keluargane Dini iku nduwe tradhisi lan
komitmen sing utama ing babagan pendidikan. Pungkasane Dini mlebu Fakultas
Psikologi Unair dene Hari mlebu Fakultas Pertanian ing Universitas Udayana
ananging iku ing tahun ngarepe meneh. Patang tahun anggone Dini lulus, sinambi
nunggu Hari lulus banjur dheweke dadi guru ing Unesa.
Dini lulus
TOEFL, banjur oleh beasiswa S2 ing Manila nganti ketemu Irawan kuwi. Atine
njahe wana, poyang-payingan. Dheweke kelingan marang Hari kang lagi berjuang
ana Bukit Jimbaran kok dheweke malah seneng-seneng nang Manila karo Irawan.
Sapa ngira yen bu Siti ibune Irawan iku mbiyen kancanan karo bu Laras ibune
Dini. Irawan ngutarakake rasa tresna marang Dini, ananging Dini ngomong menawa
dheweke wis ana sing ngenteni ing Indonesia kana. Atine Irawan krasa
kelara-lara. Anaging rasa asih Irawan marang Dini ora bakalan ilang.
Dini lulus
dhisik saka S2 banjur dheweke mulih ana ing Sidoarjo. Bareng teka ing ngomah,
ibune kaget. Surat sing wis dikiremake apa durung teka kok Dini mulih katon
biasa-biasa bae. Ibune crita, yen Hari wis omah-omah amarga wingi Hari dipaksa
marang bapake supaya ndang rabi sakdurunge bapake iku dipundhut dening sing
maha kuwaos. Atine dini lara banget, dheweke ora bisa ngempet eluh kang netesi
ing pipine iku. Ananging Dini bisa nrima takdir sing wis digarisake marang
Gusti.
Eni lan Dewi
telpon ngabari yen wis lulus, banjur ngajaki Dini reuni. Ing reunian iku uga
ana Irawan. Dini ora ngira yen Irawan iya melu acara reuni kang wis
direncanakake kanca-kancane iku. Ana ing Jakarta, kabeh kuwi mau padha
seneng-seneng anggone reunian. Irawan wis ngerti yen Hari iku wis omah-omah marga
pepinginane wong tuane. Ing kana Irawan nduwe pangarep-arep marang Dini. Semono
uga Dini nduwe rasa tresna marang Irawan. Mula sakbubare acara reunian kuwi
mau, Irawan banjur ngajak wong tuane nemuni wong tuane Dini ana ing
Sidoarjo.
Wong tuane Dini
lan Irawan seneng banget dina kang ditunggu teka. Resepsi nikahane Dini lan
Irawan nganggo adat Jawa lengkap wiwit saka siraman, midodareni, akan nikah
banjur resepsine. Kepengine bu Siti klakon nduwe mantu wong Jawa lan ngunakake
adat Jawa pisan. Atine seneng banget. Sawise patang tahun, Irawan lan Dini
nduwe anak lanang siji. Dini dicritani marang mbak Titin mbake Hari kang ketemu
ing mall. Mbak Titin crita yen sisihane Hari iku seda pas lagi nglairake anake
Hari. Ing kono Dini lan Irawan nduwe rasa welas marang Hari amarga kejadian
iku. Ananging kepiye maneh garis urip
wis diatur marang Gusti, takdire Hari karo sisihane iku mung nganti semono.
3.
Unsur intrinsik novel
a.
Tema :
Percintaan
b.
Wos :
Cariyos ingkang nyariosaken tiyang wadon ingkang tresna saha setya marang gegandulaning ati awit
dipunpisahaken kaliyan papan ingkang
tebih.
c.
Alur : Alur ingkang dipunginakaken menika
ngangge alur maju saha mundur
d.
Gaya bahasa :
e.
Setting
Ø Papan :
Setting papan ingkang dipunginakaken inggih menika wonten ing luar Negeri Filipina, Malaysia saha wonten ing Indonesia
Ø Wekdal :
Wekdalipun menika gumantung kaliyan cariyos
f.
Penokohan
a.
Dini :
1.
Tiyang estri ingkang judhes (nanging
sejatosipun apik) kapenthik saking petikan kaca 6 ing ngandhap menika :
“Kenalke Mbak, aku Irawan!”
Kepeksa aku ndengengek.
Sotoloyo mau jenenge Irawan. Ana wong Malaysia jenenge Irawan? Mantan TKI
ayake. Sing disalami dhisit dhewe Dewi, banjur Eni. Aku ethol-ethok ora weruh,
enak nyruputi es krim, karo tumungkul. Nanging rikala tangane diacungake ing
ngarep irungku aku kepeksa nampani.
“Muherdini!”.
2.
Tiyang estri ingkang pinter kapethik
saking petikan kaca 55 ing ngandap menika :
Salah
siji persayaratan lulus kudu duwe nilai TOEFL (Test Of English for Foreign
Language, tes basa inggris kanggo wong asing) paling sithik 550. Jebul nang Unesa sing duwe tes
TOEFL mung aku, dadi aku menyang Manila.
3.
Tiyang estri ingkang gadhah sipat atos
atinipun kapethik saking petikan kaca 34 ing ngandap menika
“Ir kapan awake dhewek mulih?”
“Aku ora mulih!” Ora mengo.
“Ya wis, kariya slamet! Aku takmulih dhisit, ya?”
Aku
ngadek. Masa ta ora bisa tekan yen bali mulih menyang Dilliman dhewe? Sauger
ketemu polisi banjur kandha yen kesasar, malah mesthi diterke tekan ngomah.
Dumadakan Irawan nyandhet tanganku, dikon bali lungguh.
“Din, mosok kowe ora empati blas, ta?”
“sing weruh mung atiku, Ir. Sumpah!
4.
Tiyan estri ingkang remen maos buku kapethik saking petikan kaca 1 ing ngandap menika:
Yen Dewi lan Eni andreng kepengin
ngentekake dhuwite ing Land Mark mosok aku ora melu-melu? Mula wusanane aku
mung anut grubyug ngono bae, tinimbang nganggur. Sokur ketemu barang kang cocok
karo kabutuhan. Dewi lan Eni pada rebut golek troli, aku mung lembeyan.
Entheng. Rikala ngliwati pojok buku, aku mlebu. Sawise lingak-linguk, aku
nemokake buku David Obsorne lan Ted Gaebler, “Reinventing Government”, banjur siji meneh “Quality for Higher Education’s Principal Challenge” kanthi Editor Thomas M. Staufer.
5.
Tiyamg estri ingkang apa
anane
kapethik saking petikan kaca 79
ing
ngandap menika:
“Ana
apa, Mbak?”
“Yen ngresiki aka kang ndhuwur mangisor mbak, tapi diwalik, seka janggut munggah”
“Yen ngresiki aka kang ndhuwur mangisor mbak, tapi diwalik, seka janggut munggah”
“Ora
bisa Mbak. Padatane ya ngene!”
“Ya
wis yen ora bisa. Cukup semene bae!”
b.
Irawan :
1.
Tiyang
jaler ingkang pinter
kapethik
saking petikan kaca 7 ing
ngandap menika:
“Katone kok ngono. Jurusan apa nang UP?”
“Manajemen Pendidikan! Lha Mas Ir?”
“Wo bu Dosen ta? Aku Jurusan Sosiologi Politik!”
“Lha Mas Irawan dhewe ya esih enom wis njupuk program
Doktor ngono lho!”
2.
Tiyang
jaler ingkang cerdik
kapethik
saking petikan kaca 69
ing ngandap menika:
“Din, upama suk mantene
kesit, kono dakjak nekani, ngono piye?”
“He?” aku njumbul, mendelik.
Yagene sajroning uripku sering manoni lelakon, pitakonan utawa kedadeyan kang
ngeget-gegeti? Lire ora dak kira sedulurunge. Kelingan Nyak, kelingan ibune
Ilham.
“Tenan ta, kowe mesthi
kaget!”
“Nggonku ora kaget piye, Ir?
Coba ta, terus statusku apa? Pacarmu
ya dudu, dulur, ya ora! Lha yen kanca, mesthine Dewi lan Eni uga diundang!
“Ana ide, Din!”
“Apa?”
“Mengko dakkenalke yen kowe
putrine sobate ibu seka Indonesia, teka makili ibumu. Apik ta?
3.
Tiyang
jaler ingkang prihatos marang kanca kapethik saking petikan kaca
ing ngandap menika
Teka asrama kira-kira wis
jam sewelas. Naliak aku wis mudun, Irawan mbuka jok mburi mobile, ngetokake note book. Dicangking tangen tengen,
tangan kiwane ngangkat tasku kang isi buku.
“Arep ngentry ana kene, ta, Ir?” pitakon kang o’on meneh.
“Ya ora ta, wis yah wene,
je!” gawenen cah telu, ben ra usah menyang rental, terus grumutan bengi-bengi.
Aja kuwatir iki wekku pribadi, dudu inventaris dines. Sesuk dakgawakke
printere.”
4.
Tiyang
jaleng ingkang remen tulung tinulung kapethik saking petikan kaca 11 ing ngandap menika:
“Manggon ana ngendi, ta?”
“Asrama mahasiswa, Diliman!”
Cedhak karo omahku. Ayo bareng bae!”
Aku mlongo. Dewi lan Eni kok enak bae nampa pitulungane Irawan tanpa
takon panemuku, ora ngajak petung komandan peleton.
5.
Tiyang
jaler ingkang apikan
kapethik
saking petikan kaca 60
ing ngandap menika:
Aku api-api ora weruh meneh. Irawan ngulungake kothake
marang aku.
“Seka Ibuku!”
“Apa Ir?”
“Bukakem!”
Kothahk daktampani, lan dakwaspadakake, ana tulisane,
“kanggo pawestri telu seka Indonesia kang ayu-ayu!”
6.
Tiyang
jaler ingkang sekedhik atos atinipun kapethik saking petikan kaca 34 ing ngandap menika:
“Ora apa-apa, Din! Pancen durung jodohku! Ning yen kowe pancen
diparingke Pangeran Kanggo aku, Mesthine ora kurang Dalan. Dakkandhani, Din,
Salawase uripku lagi ping pindho aku kasmaran.
Sing sepisan kanca kuliah. Nalika daktinggal sekolah nang Sorbone
dheweke dipeksa ikah karo priya pilihane wong tuane. Sing kepindho karo wong
nita sing ketemu ana Land Mark.
c.
Eni : Kancanipun
Dini ingkang sekedhil urik (jail), apikan saha pinter kapethik saking petikan kaca 111 ing ngandap menika:
Mbak
Dini, mbakyuku kang banget dakkasihi, apuranen kaluputane adhi-adhimu kang
nakal iki,
Sapisan
,
Ana
nawala kang teka nalika Mbak Dini lagi bae lunga nanging ora dikirim bali,
Kapindho,
Naluri
manungsa kang paling utama, Mbak
Kepengin
weruh isining warta
Pranyata
nawala kebak dhuhkita
Bapak
Mas Hari seda
Lan
Mas Hari kang cidra ing ubaya
O,
Mbak, laying dakambungi,
Mas
Irawan age dakaturi wewadi iki
Satemah
semangat sinaune makantar-kantar
Kamangka
maune nglokro tanpa daya
Lulus
lewih cepet
Awit
enggall kepingin ketemu
Wanita
ayu woting ati,
Ora
liya Wara Muherdini
d. Dewi : Kancanipun Dini ingkang urik ugi, apikan, remen tulung tinulung kapethik saking petikan kaca 111 ing ngandap menika:
Mbak
Dini, mbakyuku kang banget dakkasihi, apuranen kaluputane adhi-adhimu kang
nakal iki,
Sapisan
,
Ana
nawala kang teka nalika Mbak Dini lagi bae lunga nanging ora dikirim bali,
Kapindho,
Naluri
manungsa kang paling utama, Mbak
Kepengin
weruh isining warta
Pranyata
nawala kebak dhuhkita
Bapak
Mas Hari seda
Lan
Mas Hari kang cidra ing ubaya
O,
Mbak, laying dakambungi,
Mas
Irawan age dakaturi wewadi iki
Satemah
semangat sinaune makantar-kantar
Kamangka
maune nglokro tanpa daya
Lulus
lewih cepet
Awit
enggall kepingin ketemu
Wanita
ayu woting ati,
Ora
liya Wara Muherdini
e. Hari :
Pacaripun
Dini ingkang setya, manut dhateng tiyang
sepuhipun kapethik saking petikan kaca 98 lan 99 ing ngandap menika:
“Bapake Hari nggone seda kapan, Bu?”
“Rong wulan kepungkur, nanging ana bab wigati sing magepok karo kowe.”
“Bab?”
“Sewulan sakdurunge bapake
katimbalan, Hari diundang mulih. Wose, sadurunge katimbalan, dheweke kepingin
weruh Hari wi omah-omah.”
“Wis, ta, Bu, langsung bae menyang inti persoalan, Aku siap, kok,
ngrungu pawarta nadyan kang paling ala. Pungkasane, Hari dinikahake, ngono ta?
f. Bu
Laras : Ibunipun Dini ingkang wicaksana kapethik saking petikan kaca 51 ing ngandap menika:
Meneng sedhela.
“Kowe wis mikir ngono Din?”
“Uwis! Ning aku rak ya ora wani spontan mangsuli. Beres ngeri aku, Bu,
umurku isih 18 taun bae durung ganep, mosok arep disrimpung sikilku!”
“Wis, saiki pikiren kanthi sareh, kabeh gumantung marang panimbangmu
dhewe!”
g. Bu
Siti : Ibunipun Irawan ingkang
apikan nanging sekedhik atos atinipun kapethik saking petikan kaca 60 ing ngandap menika:
Aku api-api ora weruh meneh.
Irawan ngulungake kothake marang aku.
“Seka Ibuku!”
“Apa Ir?”
“Bukakem!”
Kothahk daktampani, lan
dakwaspadakake, ana tulisane, “kanggo pawestri telu seka Indonesia kang
ayu-ayu!”
g.
Lelewaning basa
Wonten
ing novel menika wonten bebasanipun, inggih menika :
1.
Jebul janma tan kena kinira
2.
Dudu sanak dudu kadang
3.
Jembar segaramu
4.
Longgar dhadhamu
5.
Mikul dhawet rengeng-rengeng
h.
Amanat
Ø Wonten
ing gesang menika kedah percaya dhumateng Gusti awit jodoh, rejeki, saha
tekaning pati. Minangka manungsa menika namung saged usaha, sanesipun gumantung
Gusti ingkang gadhah kuwasa.
Ø Dados
tiyang Jawi menika langkung saenipun nindakaken tradisi-tradisi utawi budaya
ingkang kedahipun taksih dipunlampahi wonten ing jaman samenika. Kados ta
siraman saha midodareni amargi seiring berkembangnya jaman tradisi menika
sampun wiwit ical.
i.
Sudut
pandang : Sudut pandang ingkang diginakaken
inggih menika sudut pandang wong kapisan pelaku utama.
4.
Format
novel :
Wujud novel menika standart,
ginakaken kertas HVS warni pethak. Hurupipun ginakaken times new roman.
Cover-ipun menika werni dhasar coklat sarta wonten gambaripun tiyang kakung
saha tiyang estri. Wonten sekar teratai ugi wonten ing cover satemah dadosaken novel
menika katon endah.
5.
Kaluwihan saha Kekirangan Novel
a.
Kaluwihan novel
Ø Basa
ingkang dipunginakaken menika gampil dipunmangertosi.
Ø Tembung-tembungipun
ingkang dipunginakaken sampun trep (cetha saha singkat).
Ø Panganggening
tembung sarta ukara sae, sarta wonten bebasanipun ing salebeting novel satemah
damel pamaos boten bosen anggenipun maos.
Ø Wonten
ukara utawi pacelathon ingkang lucu, satemah dadosaken cariyos menika boten
monoton.
Ø Cover
ngajeng sae kanthi latar werni coklat.
b.
Kekirangan novel
Ø Boten
dipuncantumaken kandeling novel, satemah nyebabaken pamaos boten mangertosi
pinten senti kandelipun. Menawi badhe ngresensi, pamaos kedah ngukur piyambak
kandel novel menika.
Ø Panyeratan
tembung wonten sekedhik ingkang lepat, tuladhanipun tembung “dahar” ingkang leres
inggih menika “dhahar”.
Ø Boten
wonten sinopsisipun wonten ing cover wingking, satemah buku ingkang dipunadol
menika wujudipun taksih dipunsegel. Pamaos boten tamtu tertarik dening novel
menika. Dados, langkung saenipun bilih dipunsukani sinopsis supados pamaos
sekedhik mangertosi kados pundi
cariyosipun.
6.
Jati diri penulis
Panyerat miyos
tanggal 20 Mei 1948. Dipunwiwiti saking nyerat cariyos bocah wonten ing Harian
Suara Rakyat Surabaya (1962), nalika
beliau taksih kelas 2 SMP 1 Kedhiri.
Dipunlajengaken nyerat opini wonten ing koran Minggu Pagi (Jogja). Wiwit taun
1968, nalika
taksih mahasiswa, nyerat cerkak wonten ing Penyebar Semangat kanthi irah-irahan
Inagurasi. Salajengipun nyerat fiksi arupi cerkak wonten ing Majalah Selecta Group,
ingkang asalipun saking Selecta, Detective dan Romantika, Senang dan Ideal,
dumugi taun 1974. Taun 1975 ibu Kus menika pikantuk juara II Lomba nyerat
cerkak basa Jawa se-Indonesia ingkang dipunadani dening Dewan Kesenian Surabaya
(DKS). Ibu Kus ugi nate nyerat cerkak wonten ing Femina (1979). Taun 1982 piyambakipun nyerat cariyos sambung
kanthi irah-irahan Intan, saha dipunmuat wonten ing Harian Memorandum
(Surabaya)
Sasampunipun
beliau kagungan putra saha dados
pegawai negeri sipil (PNS), wiwit taun 1981. Ibu Kus ugi nyerat opini utawi
artikel ilmiah populer ingkang gayut kaliyan kuwajibanipun saben dinten wonten
ing Kanwil Depdikbud Propinsi Jawa Timur wonten ing Surabaya. Ingkang
dipunserat beliau menika ngenani bab-bab ingkang gayut kaliyan donya pendidikan,
anak-anak, bab sosial saha psikologi ingkang nyebar wonten ing Surabaya Post
(lami), Kompas Nasional dan Jawa Timur, Suara Pembaruan, Jawa Pos, Surya,
Surabaya News, saha Surabaya Post (enggal).
Kasunyatanipun
catetan bab kawontenan nyerat fiksi menika boten tetep. Ananging taun 1980
beliau taksih nyerat cariyos anak wonten ing Jaya Baya kanthi nama samaran
Ibune Pandhu. Sasampunipun pensiun, pepinginan nyerat fiksi menika saged
njumbuhaken raos kangge gladhen ngetik mawi keyboard komputer. Mila wonten kalih novel ingkang dipunmuat ing
Harian Surabaya Post: Kuambil Kembali Milikku (taun 2004) saha Sumur Tanpa
Dasar ingkang dipunmuat awit saking 9 Agustus 2005 dumugi 28 Oktober 2005.
Kajawi menika, wonten novel sanes
ingkang badhe dipunandharaken malih dening LKS Yogya.
Piyambakipun ngandharaken menawi
nyerat fiksi menika langkung remen ngginakaken nama samaran: Kus Brotodiharjo,
Ibune Pandu (di Jaya Baya) saha Fitri Gunawan ingkang minangka nama saking
kalih putranipun menika. Ngendikanipun, kanthi ginakaken nama samaran beliau
ngraos langkung mantep anggenipun nyerat ekspresi jiwa saha imajinasinipun.
Sasampunipun
pensiun saking pegawai negeri 1 Juni 2004, Magister Manajemen Pendidikan
alumnus UNESA menika wiwit tanggal 1 Juli 2005 dipunpercaya dados Redaktur
Majalah Basa Jawa Damar Jati ingkang mapan wonten ing Jakarta.
7.
Dudutan
Dudutan
saking maos novel kasebut inggih menika, raos setya menika sanget kangge suatu
hubungan menika, ananging wonten ing gesang menika Gusti Allah sampun
nemtokaken jodho, rejeki saha pati. Saben
manungsa namung saged usaha, ananging sadaya wangsul malih dhateng
kersanipun Gusti Allah.
Minangka
tiyang Jawi, tradhisi-tradhisi panggih kados ta siraman saha midodareni sampun
awis dipuntemtokaken wonten ing jaman samenika. Tiyang Jawi menika kedah
nglestantunaken tradhisi-tradhisi ingkang sampun wonten, amargi nilai filosofi
ingkang inggil saha gadhah makna-makna tartamtu.
Buku
menika cocok dipunwaos amargi cariyosipun saged narik kawigatosan pamaos awit
saking irah-irahan saha gambaripun. Wonten ing salebeting novel menika ngewrat
unsur budaya saha tradhisi. Sarta wonten pacelathon ingkang lucu ugi satemah
damel pamaos boten bosen kangge pamaosipun.
1 komentar:
sak meniko bu kushartati lenggah pundi?
Posting Komentar